Aku tak pandai nak bermadah, nak berbahasa puitis. Dan tidak sama sekali pandai berbahasa pujangga. Aku bukan pakar bahasa, jadi mohon ampun dan maaf kiranya bahasa aku tak sebagus yang kalian harapkan. Apa yang ditulis hanyalah sekadar luahan hati seorang insan. Kadang-kadang perasaan tak boleh nak diluahkan dengan kata-kata, tapi boleh diterjemahkan dalam konteks huruf dan titik. Masing-masing punyai cerita kehidupan yang tersendiri, sama juga seperti aku.

Tiada Jodoh Antara Kita

Assalamualaikum. Hai :) 

Banyak benda yang jadi sepanjang aku study dekat Penang ni. Sedih. Kecewa. Semua ada. Semua perasaan bercampur baur. Lepas satu satu jadi. Aku tau ada hikmahnya semua ni. Setiap apa yang berlaku pasti ada sebab. Semua perkara dah tertulis. 

________________________________________________________________________________

Aku hanyalah seorang insan. Insan yang biasa. Aku punya hati dan perasaan. Aku ingin disayang dan disayangi. Lumrah kehidupan. Fitrah alam. Manusia berkasih-kasihan. 


Aku seorang perempuan. Walau sekeras mana hati aku, walau sekasar mana perangai aku. Tapi aku masih punya hati dan perasaan. Aku punya itu semua.. Akan ada juga walaupun sedikit terasa hati dengan sikap kau. Dah puas aku tolak kau dari hidup aku. Dah puas aku suruh kau pergi jauh. Tapi........ Kau masih kekal dekat situ. Kau tak pergi. Kau masih tunggu aku. Kau kata kau sayang. Kononnya sayang. Kau kata kau perlukan aku. Kononnya lah. Entah betul entah tidak. Itu semua antara kau dengan Tuhan. 


Sebelum kau dapat aku. Masa kau nak kan aku. Kau tabur janji macam macam. Aku tolak perasaan kau. Aku hiraukan kau. Aku tak pedulikan kau. Tapi kau sentiasa cuba dan terus cuba yakinkan aku. Sampailah satu saat akhirnya aku tewas juga dengan kata kata kau. Aku lemah dengan pujuk rayu kau. Aku layu dengan kata kata indah kau. Aku angau dengan perasaan aku sendiri. 


Tapi semua tu hanyalah kata kata manis daripada seorang lelaki yang tak pernah hargai seorang perempuan yang betul betul sayangkan dia. 


Habis madu sepah dibuang. Perumpamaan orang dulu dulu. Bulan pertama kau masih lagi baik. Masih lagi. Bulan kedua seterusnya bulan ketiga. Alhamdulillah, hubungan kita takde apa-apa masalah. Bulan keempat, kau mula tunjuk taring kau. Kau mula tunjuk belang kau. Kau mula dedahkan perangai kau yang sebenar. Kau mula layan aku macam sampah. Kau layan aku macam aku ni satu bebanan untuk kau. Hati aku sakit. Hati aku pedih. Tapi aku cuba bersabar dengan perangai kau. Aku fikir kau mungkin ada masalah peribadi yang buat kau stress, yang buat kau tension. 


Tapi makin lama layanan kau makin teruk. Caci aku maki aku dah jadi kebiasaan kau. Pantang aku buat salah sikit, bodoh bangang jahanam semua tu kau lemparkan dekat aku. Aku menangis. Tapi sikit pun tak bagi kesan pada kau. Mana perasaan kau? 


Setiap kali aku tinggalkan kau, kau merayu, kau memohon tak nak lepaskan aku. Kau janji kau akan berubah. Kau janji kau tak akan ulang lagi perangai kau. Sekali lagi aku lemah dengan pujuk rayu kau. Aku lemah dengan kata kata kau. Kesilapan pertama aku sebab terima kau semula. 


Minggu pertama, kedua kau masih lagi baik. Kau tunjukkan yang kau dah berubah. Kau buat aku makin sayang kau. Tapi rupa rupanya, itu semua hanya lakonan semata mata. Kau kembali jadi diri kau yang dulu. Kau jadi diri kau yang suka memaki hamun aku. Sekali lagi hati aku sakit. Hati aku pedih. Hati aku terguris dengan kata kata kau. 


"Menyesal saya kenal dengan perempuan bodoh macam awak."

"Perempuan bodoh? Perempuan bodoh ni jugak lah yang awak cari dulu. Kalau dah macam tu, kenapa awak nak saya?"

"Huh, dulu tak nampak bodoh tu. Sekarang dah jelas."


Kata kata kau ni aku masih ingat sampai sekarang. Sekali lagi aku tinggalkan kau. Kau merayu kau memohon pada aku jangan tinggalkan kau. Aku bodoh sebab cair dengan kata kata kau. Aku tau yang hati aku akan sakit lagi. Tapi aku tak berdaya nak tolak kau. Aku tak kuat. 


Aku sambung pelajaran aku dekat Penang. Lagi renggang hubungan kau dengan aku. Sangat renggang. Masa aku dekat Penang, kau tuduh aku macam macam. Kau tak percayakan aku. Kau kata niat aku pergi sana bukannya untuk belajar, tapi untuk jumpa ex aku dulu. Sampai macam tu sekali kau tak percayakan aku. Sedih. Kecewa. Itu yang aku rasa. Tapi aku pendam. Aku tak tunjukkan depan kau apa yang aku rasa. Sebab aku tau benda ni akan buat kita gaduh besar. Kau memang 100% letakkan kesalahan pada aku. Seolah olah kau manusia sempurna yang tak pernah buat salah walaupun sikit. 


Banyak kali kita bincang kenapa hubungan kita makin renggang? Mana pergi semua kemanisan masa mula mula kita membina tapak dalam perhubungan ni? Kau kata kau risau, kau kata kau takut aku balik semula pada ex aku. Kau kata kau takut akan hilang aku. Kau kata kau jadi macam tu sebab faktor aku jauh, faktor aku sibuk. Kau kata aku sibuk belajar sampai takda masa untuk kau. Masa tu aku cuba faham perasaan kau walaupun aku tak sokong kata kata kau. Aku cuba cari masa untuk kau. 


Sepandai pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua. Apa yang kau kata semua dusta. Rupa rupanya masa aku mula sambung belajar dekat Penang, kau baru mula berkawan dengan perempuan lain. Perempuan yang kau kenal dekat WeChat. Rupanya kau dengan perempuan baru tu dah 5 bulan berkawan. Hati aku hancur, lebih lebih lagi aku dapat tau benda ni masa hari kelahiran aku yang kau tak ingat langsung. Sadis, insan yang aku sayang lupa hari kelahiran aku. Lagi menyedihkan dalam hari yang sama kau jujur tentang perempuan baru tu. 


Mengalir air mata aku. Sebak dada aku. Luruh perasaan aku. Berkecai hati aku. Musnah harapan aku. 


Pergilah. Pergi jauh jauh dari hidup aku. Mulakan hidup baru kau dengan perempuan yang baru tu. Aku yakin dia dapat bahagiakan kau. Aku tau kau dah jatuh hati dekat dia. Insha'allah, mungkin kau untuk dia bukan untuk aku. Apa yang aku mampu buat cuma mendoakan kebahagiaan kau dengan si dia :) Amin. 


Manusia hanya mampu merancang, Allah yang akan tentukan segalanya. Segala percaturan hidup manusia sudah ditentukan dengan cantik sekali. Berdoalah moga segala perurusan kita dipermudahkan.